در حاشیه نشست جنجالی فیلم خروج به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا،تعدادی از اهالی رسانه به طور شفاهی سوالاتی مطرح کردند که واکنش های زیادی در فضای مجازی داشت، یکی از خبرنگاران آقای صدر بود که در این باره با ایشان به گفتگو نشستیم:
در فضای مجازی به شدت سوال و اعتراض تند شما از آقای حاتمی کیا منتشر شده است موضوع این اعتراض چه بود؟
شاید بتوان گفت این اعتراض در اصل به نفع آقای حاتمیکیا بود، در تمام طول نشست فیلم خروج آقای حاتمی کیا نسبت به موضع گرفتن به جا یا بی جای اهالی رسانه نسبت به فیلم خود و حتی به طور کلی شخص ابراهیم حاتمی کیا ابراز شد تا جایی که آرزوی مرگ کردند، اعتراض من به ابراهیم حاتمی کیا این بود که اگر این تعداد از اهالی رسانه اینجا جمع شده اند به خاطر ابراهیم حاتمیکیا است و اگر اعتراض یا انتقالی دارند به خاطر فیلمی از ابراهیم حاتمیکیا است که احساس میکنند در حد و نام و نشان او نیست، دلیلی ندارد که ایشان از اهالی رسانه را محکوم کند یا طلب مرگ نماید .
در نشست های خبری این چنین مدیریت نه با مجری که با خود کارگردان است کارگردان باید به سمت و سویی برود که حاشیهها را چمع و به نکات فیلم بپردازد و اجازه ندهد که بر علیه او موج ایجاد شود فیلم خروج دهها مورد و نکته فیلمسازی داشت که میشد راجع به آنها بحث کرد. متاسفانه تمام وقت جلسه به حاشیهها پرداخته شد اگر جایی هم از فیلم سوالی می شد آقای حاتمیکیا می گفت دلم می خواهد اینطور میخواستم خوب از پاسخ به آن طفره می رفت.
حالا خود شما هم احساس می کنید این فیلم در حد و اندازه فیلم های قبلی این فیلمساز نیست ؟
با همه احترامی که برای ابراهیم حاتمیکیا قائل هستم باید بگویم متاسفانه بله نیست گرچه من به فیلمهای قبلی ابراهیم حاتمیکیا هم انتقاد اساسی دارم ولی این فیلم به نظر من اصلاً نمی تواند انتظار مخاطب را برآورده کند .
گفتید به آقای حاتمی کیا انتقاد اساسی دارید ؟
با خود ایشان نه ابراهیم حاتمی کیا بدون شک یک فیلمساز دغدغهمند است فیلم را بر اساس دغدغهها و نگرانیهایی که در متن جامعه و حتی در سیستم دولتی و مدیریتی باید ریشه آنها را پیدا کرد می سازد اما فیلم های ایشان بله انتقاد اساسی دارمن می گویم نقد تا مبادا دوستان خرده بگیرند که مگر صدر منتقد است ؟گرچه به قول استاد بزرگوار جناب آقای حاجی مشهدی هر کسی که فیلمی را ببیند و درباره آن نکته و نقدی داشته باشد منتقد محسوب می شود .
می شود نقد خود را یا به قول خودتان انتقاد خود را نسبت به فیلم های آقای حاتمی کیا بگویید؟
ببینید در فیلمهای اول حاتمی کیا که در فضای جبهه و جنگ تولید شده است شخصیت های اول بسیاری از مواقع نسبت به فرمانده جلوتر حرکت می کنند و عدم تبعیت پذیری نسبت به فرمانده را دارند که خوب این را میتوان بر اساس جایگاه نیروهای بسیجی که معروف به بی ترمزی بودند گذاشت و از آن اغماض کرد چراکه در روال داستان آن اتفاقها ضربه چندانی به اصل موضوع نمی زند و حتی باعث شکل گیری ادامه قصه است. ولی در هر صورت این سر خود عمل کردن و عدم تبعیت وجود دارد. بعد از آن در فیلم های بعدی شما فرمانده آن افرادی هستند که به شدت نسبت به اتفاقات مقابل واکنش نشان می دهند به عنوان مثال حاج کاظم وقتی حق رفیق و همسنگر خود را و نیروی قدیمی خود را در حال پایمال شدن می بیند اقدام به گروگانگیری می کند فریاد می زند مشت بر شیشه می کوبد این یک فرمانده جنگ است که چنین جایگاهی را دارد آیا فرماندهان ما فرماندهان جنگ ما اینچنین بودند و یا این چنین هستند درست است که بسیاری از آنها درگیر و دار جامعه امروز مشغول به زندگی خود شده اند و زیر بار مشکلات به سختی کمر راست می کنند اما آیا همه فرماندهان جنگ در مقابل مشکلات و بروز مشکلات با مشت به شیشه می کوبند اسلحه سرباز را میگیرند و گروگانگیری میکنند آیا همه فرماندهان جنگ افرادی هستند که دچار مشکل فکری شده و از مسیر خود بازگشته اند آیا همه فرماندهان جنگ کسانی هستند که زمانی که ناو آمریکایی در خلیج فارس پهلو می گیرد کنار آن میروند و با مشت به دیواره آن می کوبند آیا همه فرماندهان جنگ انسان هایی عصبی هستند که در مقابله با مشکلات با داد و فریاد و با تحکم سعی میکنند حق خود را بگیرند یا حق را مطرح کنند ابراهیم حاتمی کیا ناخواسته در تمام فیلم های خود کسانی را که به عنوان فرمانده دوران دفاع مقدس معرفی میکند، انسان های عصبی هستند که در مواجهه مشکلات با منطق مشت و فریاد و داد سعی میکنند خواسته ی خود را مطرح کنند یا نافرمانی مدنی را پیش می گیرند کسانی که خود برای استقلال آزادی و برای رسیدن به دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی جنگیده اند اکنون به عنوان نافرمانان مدنی معرفی میشوند، به عنوان مثال در فیلم خروج کسی که خودش به عنوان فرمانده و مشوق اهالی روستا برای رفتن به جبهه بوده است و حالا آمده تا در قالب یک حرکتی که پلیس راهنمایی و رانندگی یا پلیس انتظامی چه درست یا اشتباه به عنوان ضابطین قضایی آن را اشتباه و خلاف عنوان میکنند به تهران به پاستور برود و خواسته خود را با تراکتور مطرح کند کسی که خود فرمانده جنگ بوده است و مشوق جنگ در تمام این فیلم ها فردی است سر خورده که از کرده خود پشیمان است باز استناد به فیلم خروج می کنم همه کسانی که فرزندان آنها توسط شخصیت اصلی فیلم به جبهه دعوت شده و یا به به جبهه رفته اند یا همسر خود را از دست داده اند یا فرزندان خود را اکنون پشیمان هستند واعتراض میکنند که تو بچه ها و همسران ما را به جنگ بردی حالا خود او هم زمانی که در قبر قبل از آوردن پیکر فرزند شهیدش میخوابد و ابراز پشیمانی و ندامت می کند و می گوید کاش لال میشدم و نمی گفتم وقتی بزرگ شدی تو را به جبهه می برم.
باز نمونه آن را در فیلم بادیگارد میتوان مشاهده کرد بزرگترین انتقاد من نسبت به حاتمی کیا در محتوای اصلی معرفی فرماندهان جنگ و شخصیت های اوست.
پس شما شخصیت ابراهیم حاتمیکیا را در ارائه این چهره ها نقد می کنید؟
شخصیت ابراهیم حاتمی کیا را نقد نمیکنم شخصیتسازی او را مورد انتقاد قرار می دهم به نظرمن ابراهیم حاتمی کیا شخصیتی انقلابی دارد و باید به عنوان یک فیلمساز متعهد او را مورد ستایش قرار داد.