سینما و تلوزیون بعد از اینترنت بیشترین مخاطب را در رسانه های جمعی دارد.
«سرزده» سریالی است که به دلیل شیوع کرونا اقبال پخش و بازپخش از شبکه یک را یافت. این سریال دو بار باکس شبکه یک سیما که یکی از شبکههای مهم و سراسری کشور است را اشغال کرد. اما این سریال که در شبهای قدر دیده نشد در شبهای محرم از شبکه یک بازپخش شد و دیده شدن آن باعث شد تا ضعفهای آن رخنمایی کند.
سیما فیلم این روزها یکی از پر رفت و آمدترین و شلوغترین مراکز تولیدی کشور به شمار میرود و مصداق بارز جهش در تولید را میتوان در این مجموعه شاهد بود.
ساختار متنی فیلمهای محمدهادی کریمی تشکیل شده از تناقضات، تفاوتها و ارتباطات فرازمانی-فرامکانی و "پسرکشی" فیلمی است که این ساختار را به تکامل رسانده.
شبکه یک سیما قبل از ایام محرم به جای پخش سریال مفرح و طنز در ایام عید قربان و غدیر، تصمیم به نمایش سریالی اجتماعی گرفت که مخاطب را برای نزدیک شدن به حال و هوای ایام سوگواری اباعبدالله الحسین نزدیک کند و به همین منظور تولیدی از شبکه های استانی سیما (آذربایجان غربی – ارومیه) سریال «دخترم نرگس» را برای پخش برگزید این که مدیران سازمان، این بار برای تولید محتوای رسانه، به سراغ نوع نگاه، سلیقه و به ویژه جغرافیایی متفاوت رفتند، اقدام مهم و شایسته ای است اما به چه قیمتی.
تقریبا بیست سال از سریال دردسر والدین می گذرد و حالا در بازپخش آن از شبکه آی فیلم می توان ردپای این گذر زمان را از چهره جوان بازیگرانش تشخیص داد. سریالی که در زمان خود محبوب بود و حضور مهران مدیری در یک نقش جدی که با تصویر ذهنی مخاطبان از او در مجموعه های کمدی متفاوت بود، کنجکاوی برای پیگیری این سریال را بیشتر بر می انگیخت. فارغ از این حالا که بعد از دو دهه این مجموعه را می بینیم تغییرات اجتماعی و رفتاری آدم ها در نسبت با زمان کنونی قابلیت های تحلیل جامعه شناختی دارد از جمله اینکه به نظر می رسد
این سه موضوع گسترده چه ربطی به یکدیگر دارند؟ هنر، به حقیقت چه ربطی دارد؟ و هنر و حقیقت با نظام اجتماعی چه ارتباطی خواهند داشت؟
اگرچه سینما به نسبت دیگر هنرها، هنری نو ظهور به حساب میآید، اما به خوبی توانسته با کمک گرفتن از دیگر هنرها امروزه به مهمترین و تأثیرگذارترین هنر تبدیل شود.
محمدرضا شفیعیکدکنی در یادداشتی درباره نجف دریابندری نوشته است: نجف، مصداق راستین روشنفکر ایرانی است.
دسترسی آسان و ارزانتر مخاطبان، ایجاد فضای رقابت و فرصتهای جدید برای سینماگران و گشایش ظرفیتهای تازه اقتصادی و سرمایهگذاری برای فیلمها از جمله دستاوردهای اکران آنلاین است.